INFORMATOR DLA ABSOLWENTÓW TECHNIKUM PRZYGOTOWUJĄCYCH SIĘ DO EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO ZGODNIE ZE STANDARDAMI WYMAGAŃ („stara” formuła)
I.PODSTAWY PRAWNE EGZAMINU
1. Akty prawne, w oparciu o które zostanie przeprowadzony egzamin określa Informator maturalny z języka polskiego str. 7.
II. OPIS EGZAMINU
Egzamin maturalny z języka polskiego składa się z dwóch części:
a/ ustnej – zdawanej w szkole przez wszystkich na jednym poziomie i ocenianej przez przedmiotowy zespół egzaminacyjny,
b/ pisemnej – zdawanej na poziomie podstawowym lub rozszerzonym, ocenianej przez egzaminatorów zewnętrznych okręgowej komisji egzaminacyjnej.
Ustna część egzaminu składa się z dwóch części:
a/ wypowiedzi zdającego na wybrany temat,
b/ rozmowy zdającego z egzaminatorem dotyczącej prezentacji tematu i bibliografii
Pisemna część egzaminu składa się z dwóch części:
a/ egzaminu sprawdzającego rozumienie czytanego tekstu i umiejętność pisania na poziomie podstawowym lub rozszerzonym.
III. SZCZEGÓŁOWY OPIS USTNEJ / WEWNĘTRZNEJ / CZĘŚCI EGZAMINU:
Ustna część egzaminu trwa około 25 minut ( prezentacja tematu około 15 min. i rozmowa – około 10 min. )
1.Przygotowanie do egzaminu:
a/ nauczyciel języka polskiego przedstawia uczniowi na początku nauki w klasie maturalnej szkolną listę tematów,
b/ z listy zaproponowanych tematów uczeń wybiera jeden i określa sposób jego realizacji oraz zakres materiału służącego do opracowania tematu, (deklaracja wyboru tematu),
c/ liczba tematów przygotowanych w szkole powinna być taka, by zapewniała uczniom możliwość wyboru – jeden temat może być wybrany przez kilku uczniów,
d/ materiały pomocnicze, które uczeń może wykorzystać podczas egzaminu to np.: wykonany przez siebie film, nagranie wywiadu lub wypowiedzi, np. gwarowej, skopiowane fragmenty literatury, pełniące rolę cytatu, reprodukcje dzieł sztuki, kadry z filmu, fotografie, np. zabytków architektury, nagrania muzyczne. Zdający może także korzystać z planu prezentacji.
e/ do 30 września roku szkolnego, w którym odbywa się egzamin uczeń deklaruje wybór tematu zgodnie z zamieszczonym wzorem, (patrz: Deklaracja wyboru tematu prezentacji) ,
f/ uczeń ma obowiązek dostarczyć nauczycielowi najpóźniej cztery tygodnie przed egzaminem bibliografię, opracowaną zgodnie z przyjętym wzorem (Temat i bibliografia) oraz informację o materiałach pomocniczych i środkach technicznych, którymi zamierza se posłużyć w czasie prezentacji. Ramowy plan prezentacji (o ile uczeń chce z niego korzystać) okazuje się do wglądu przed przystąpieniem do egzaminu.
IV. ZASADY OCENIANIA USTNEJ CZĘŚCI EGZAMINU
Egzamin jest oceniany według kryteriów jednakowych w całym kraju. W ustnej części egzaminu ocenie podlegają: prezentacja tematu, rozmowa o problemach związanych z prezentowanym zagadnieniem
i sprawność językowa w obu częściach egzaminu,
a/ w części pierwszej sprawdzana jest umiejętność mówienia, wiedza w zakresie wyznaczonym przez temat i wykorzystanie przygotowanych materiałów pomocniczych,
b/ w części drugiej, w której sprawdzane są: rozumienie pytań przez zdającego, umiejętność formułowania odpowiedzi, umiejętność obrony własnego stanowiska, egzaminator podejmuje ze zdającym rozmowę, dotyczącą tematu lub/i bibliografii; zadane pytania odnotowuje
w protokole egzaminu,
c/ w obu częściach egzaminu są sprawdzane i oceniane: sprawność oraz poprawność językowa, obie części są obowiązkowe, jeśli zdający nie podjął rozmowy, nie uzyskuje punktów za język.
Charakterystyka pytań stawianych uczniowi podczas egzaminu ustnego:
a/. Pytania powinny odnosić się wprost do wysłuchanej prezentacji,
b/. Sposób zadawania pytań powinien być dostosowany do konkretnego ucznia, by jak najpełniej mógł zaprezentować swoje wiadomości i umiejętności,
c/. Pytania powinny umożliwić uczniowi obronę własnego stanowiska.
W sumie za wewnętrzną część egzaminu zdający może uzyskać 20 punktów w następującym układzie:
- za prezentację tematu:
5 pkt ( 3 za wartość merytoryczną, 2 za kompozycję ) 25% ogólnej punktacji
- za rozmowę:
7 pkt 35% ogólnej punktacji
- za język:
8 pkt ( oceniany w obu częściach egzaminu ) 40% ogólnej punktacji
Szczegółowe kryteria oceny ustnej części egzaminu zawiera Aneks do Informatora maturalnego. Język polski.
Zdający zdał egzamin w części ustnej, jeśli uzyskał co najmniej 30% możliwych do uzyskania punktów.
V. STANDARDY WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH DLA CZĘŚCI WEWNĘTRZNEJ EGZAMINU.
Egzamin sprawdza wiadomości i umiejętności pozwalające zdającemu:
1. Wykazać się znajomością:
a/ wybranych do realizacji tematu tekstów kultury.
b/ systemu języka i jego podsystemów oraz swoistych cech kodów różnych dziedzin sztuki,
c/ zasad komunikacji językowej,
d/ zasad estetyki, etyki i etykiety językowej,
e/ w zależności od wybranego tematu – pojęć z poetyki, teorii literatury, językoznawstwa i różnych dziedzin sztuki,
f/ kontekstów właściwych do interpretacji wybranych przez siebie tekstów kultury,
g/ zależności między różnymi warstwami dzieła.
2. Stosować posiadaną wiedzę, aby:
a/ rozumieć wybrane teksty kultury,
b/ rozumieć teksty nieliterackie na poziomie języka, struktury, treści,
c/ rozumieć funkcję kodu w różnych tekstach kultury,
d/ porównywać teksty kultury,
e/ rozpoznawać różnorodność form i funkcji komunikatów oraz dostrzegać ich aspekty etyczne, pragmatyczne i estetyczne,
f/ rozpoznawać wartości w sztuce i w życiu,
g/ rozpoznawać wielowarstwowość i heterogeniczność dziedzictwa kulturowego,
h/ korygować własne błędy ( językowe, merytoryczne, wszelkie przejęzyczenia),
i/ rozumieć teksty ze słuchu ( np. pytania, wypowiedzi, polecenia, odbierać i interpretować intonację głosu, gesty – odczytywać intencje nadawcy).
3. W odbiorze tekstów kultury wykazać się umiejętnością:
a/ wykorzystywania analizy do interpretacji dzieł
- stosowania różnorodnych kontekstów,
- stosowania fachowej terminologii,
- wyboru metodologii,
b/ w interpretowaniu tekstów integrowania wiedzy z różnych obszarów polonistyki szkolnej,
c/ odróżniania własnych opinii i przeżyć od opinii autorytetów i przeżyć ponadindywidualnych.
4. Wykazać się zastosowaniem wiadomości i umiejętności w planowaniu pracy
i tworzeniu tekstów własnych, czyli:
a/ organizować warsztat pracy ( gromadzić materiał, sporządzać bibliografię, notatki i przypisy, przygotowywać materiał ilustracyjny, korzystać z literatury fachowej, korzystać z różnych rodzajów i technik gromadzenia i przekazywania informacji: dokumentów, leksykonów encyklopedii, baz danych, nagrań różnego typu, internetu; sporządzać bazy danych, korzystać z zapisu komputerowego i sporządzać taki zapis, sporządzać nagrania audio i wideo ),
b/ posługiwać się sprawnie poprawną polszczyzną, przestrzegając zasad ortoepii i ortofonii,
c/ redagować wypowiedź w sposób zamierzony, przestrzegając treściowych i formalnych zasad organizacji tekstu,
d/ streszczać, parafrazować, cytować ( powoływać się na cudze opinie ), komentować,
e/ formułować hipotezy, planować ich rozwiązanie, dobierać argumenty i je hierarchizować, selekcjonować materiał i porządkować go, porównywać, syntetyzować ( scalać zebrane informacje w problemowe całości ), wnioskować,
f/ formułować sądy na temat rozpoznawanych wartości i uzasadniać je,
g/ prezentować własne przeżycia wynikające z kontaktów ze sztuką,
h/ stosować środki retoryczne,
i/ uczestniczyć w różnych sytuacjach komunikacyjnych, np. wygłaszanie mowy, referatu, autoprezentacja, wystąpienie publiczne, uczestniczenie w dialogu, dyskusji, obrona własnego stanowiska.
VI. OPIS PISEMNEJ CZĘŚCI EGZAMINU:
Poziom podstawowy składa się z części sprawdzającej rozumienie czytanego tekstu i części sprawdzającej umiejętność pisania własnego tekstu.
Wypracowanie maturalne powinno składać się z około 250 słów. W wypracowaniu krótszym będzie oceniane tylko rozwinięcie tematu, natomiast styl, kompozycja i język pracy nie będą oceniane.
VII. ZASADY OCENIANIA PISEMNEJ CZĘŚCI EGZAMINU NA POZIOMIE PODSTAWOWYM:
- część sprawdzająca rozumienie czytanego tekstu – 20 punktów,
- część sprawdzająca umiejętność pisania na poziomie podstawowym – 50 punktów,
Waga kryteriów:
w części sprawdzającej umiejętność pisania na poziomie podstawowym za:
- rozwinięcie tematu – 25 punktów = 50 %
- kompozycję – 5 punktów = 10 %
- styl – 5 punktów = 10 %
- język – 12 punktów = 24 %
- zapis – 3 punkty = 6 %
razem 50 punktów = 100 %
Za szczególne walory pracy maturzysta może otrzymać dodatkowe 4 punkty. Łączna liczba punktów za wypracowanie nie może przekroczyć 50.
VIII. ZASADY OCENIANIA PISEMNEJ CZĘŚCI EGZAMINU NA POZIOMIE R0ZSZERZONYM:
w części sprawdzającej umiejętność pisania na poziomie rozszerzonym za: W części sprawdzającej umiejętność pisania zdajacy otrzymuje najwięcej punktów za rozwiniecie tematu.
Waga kryteriów:
- rozwinięcie tematu – 6 punkty = 65 %
- kompozycję – 2 punkty = 5 %
- styl – 2 punkty = 5 %
- język – 8 punktów = 20 %
- zapis – 2 punkty = 5 %
razem 40 punktów = 100 %
Za szczególne walory pracy maturzysta może otrzymać dodatkowe 4 punkty. Łączna liczba punktów za wypracowanie nie może przekroczyć 40. W części sprawdzającej rozumienie czytanego tekstu każda odpowiedź na zawarte w arkuszu pytania jest punktowana. Liczba punktów podana jest w arkuszu egzaminacyjnym.
IX. ZDAJĄCY ZDAŁ EGZAMIN W CZĘŚCI PISEMNEJ Z JĘZYKA POLSKIEGO jeśli uzyskał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania za rozwiązanie zadań z arkusza dla tego poziomu, do którego przystąpił.